صبح امید

بایگانی

سان تزو رو میشناسد ؟!

دوشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۱، ۰۴:۵۶ ب.ظ

 مدیریت استراتژیک از کجا شروع شد؟!!!

اگه با سان تزو آشنا نیستید حتما بخونید ! به خصوص مدیریتی ها ....



تا به حال شنیده اید که میگویند مدیریت استراتژیک از جنگ گرفته شده است ؟!

بله ، همین طور است ! برای اولین بار فردی به نام سان تزو ، تکنیک هایی را در جنگ های چین باستان اجرا کرد و همین آموزه ها ، بعدها تبدیل شد به مهارت و علمی به نام مدیریت استراتژیک !

به گونه ای که امروزه بعد از گذشت 3000 سال از جنگ هایی که سان تزو فرماندهی آن را به عهده داشت ، هنوز ، نکته های به جا مانده از سان تزو در دانشگاه های نظامی ارتش آمریکا تدریس میشود !

بسیاری از سیاست مدارها ، اقتصاد دادن ها و حتی بیزینس من ها مانند بیل گیتش ، موفقیت خود را مدیون نکاتی که از سان تزو یاد گرفته اند میدانند ..

بیل گیتس میگوید : اولین استراتژی که من از سان تزو یاد گرفتم این بود که " همیشه به طرح و استراتژی دشمن حمله کن نه به خودش ! سعی کن برنامه هایش را در نطفه خفه کنی .. "

در این باره یکبار که سان تزو گروهی از نظامیان را به اسارت گرفته بود ، فرمانده طرف مقابل مشاور ارشدش را جهت مذاکره نزد سان تزو فرستاد و سان تزو بدون مکث با دست و پا کردن بهانه ای که مثلا بی ادب بود و از او خوشم نیامد ، گردن مشاور ارشد را میزند ! فرمانده اسیر ، که یک مرتبه و ناگهانی تمام امیدش را از دست میدهد ، سر تعظیم فرود می آورد و همه سپاه و دارایی هایش را تحویل سان تزو میدهد !

                    برای اطلاعات بیشتر میتوانید کتاب هنر جنگاوری او را بخوانید .

                                       راستی یادتون نره نظر بدید .


چند نکته عملیاتی از سان تزو :

محل استقرار

همیشه جایی را برای محل استقرارت انتخاب کن که اولا دشمن انتظارش را نداشته باشد و در ثانی آن نقطه ، نقطه حساس و استراتژیک باشد ..

یادتان باشد :

       اگر گربه ای جلوی سوراخ موشی بشیند ، 10000 موش هم جرئت بیرون آمدن ندارند!!!

 

سپاه مثل آب

سپاه مانند آب می ماند ، آب همیشه از بلندی پرهیز میکند و به سمت پستی ها سرازیر میشود . سپاه نیز بایستی از نقاط قوت دشمن پرهیز کند و به سمت نقاط ضعفش حمله ور شود !

آب انعطاف پذیر است یعنی هر جایی شبیه به آن مکان میشود ! استراتژی های سپاه نیز باید نسبت به موقعیت زمین و شرایط آنجا تغییر کند  !

 

ولایت پذیری

فرمان رهبر در سپاه شوخی بردار نیست ! نقل است سان تزو از امپراطور درخواست کرد تا 30 زن را در اختیارش بگذراند تا به آن ها جنگاوری بیاموزد . سان تزو دو تا از آن زن ها را انتخاب کرد تا طبل جنگ بنوازند . او مارش های جنگی مانند حمله ، عقب نشینی و ... را به آن دو آموخت !

یکبار در تمرین از آن ها خواست تا مارش به راست راست را بنوازند و آن دو اشتباهی مارش به چپ چپ را نواختند ، بقیه زنان که فرمان ها را اجرا می کردند خندیدند ، سان تزو از اشتباهشان درگذشت ، بار دیگر از آن ها خواست و آن ها به شوخی دوباره اشتباه نواختند ، در آن جا سان تزو بلافاصله گردن آن دو زن را که یکی از آن ها زن امپراطور بود را زد و درس عجیبی به بقیه داد ! آن 28 زن از بهترین جنگاوران او شدند !!!

 

تعقیب دشمن

از تعقیب دشمن قدرتمندی که تظاهر به فرار میکند بترس !

جلوی دشمنی را که در حال فرار به خانه خود است را سد نکن ! چرا که او برای رسیدن به هدف خودش هر مانع بزرگی را از سر راهش برمیدارد !

 

راه فرار

برای دشمن محاصره شده ، یک راه فرار بگذار ، چرا که اگر احساس کند راه فراری ندارد ، تا سر حد مرگ و با تمام قوا میجنگد !!!


فرمانده خوب

فرمانده خوب آن نیست که در صد جنگ ، صد پیروزی به بار آورد ، بلکه فرمانده خوب و لایق فرمانده ای که بدون جنگ و خونریزی دشمن را مطیع و بدون عملیات نظامی شهر را محاصره کند!

 

منافع سپاه

اجازه بده سپاهت، منافعش را در سپاه دشمن ببیند و نیازش را با شکست دادن او برطرف کند . مثلا آذوقه و مهمات اصلی در دست دشمن است ، آذوقه میخواهی ...

 

 تحریک احساسات سپاه

در یکی از جنگ ها که در شرف تسلیم بودند ، به فرمانده سپاه مقابل جاسوسی فرستادند و از او خواست تا جهت تضعیف روحیه سپاه مردگانشان را از خاک بیرون کشد ! وی باور کرد و با انجام دادن این کار نفهمید چگونه جنگ بر علیه او شد و همه سپاهیان که خسته و نا امید بودند با دیدن این صحنه خشمگین شدند و با چشمان پر اشک ، جنگ را پیروز شدند !


 

 

نظرات  (۷)

  • داش متین
  • سلام 
    به به خوشمان آمد...
    ما مدیرا حرف همو بهتر میفهمیم.کارت درسته اقای مدیر...
    پاسخ:
    سلام متین جان !
    انشاالله به زودی شاهد وبلاگ مدیریتی شما باشیم.
    برات دعوتنامه میفرستم..
    یاحق
  • رضا بنی‌اسد
  • سلام علیکم
    موفق باشید
    در این زمینه مستند خوبی هم با نام سان تزو درست شده که دیدنش خیلی مفیده و در ضمن بهتر از سان تزو کورش کبیر ایران بزرگ است که تا دریای مدیترانه امپراطوری‌اش گسترش یافته بود
    پاسخ:
    سلام و عرض ادب !
    بله ،مستند رو هم از یکی از اساتید گرفتم...
    خیلی جالب بود
    دوست داشتم سر فرصت ترجمش کنم و زیر نویس فارسیش رو در خدمت دوستان قرار بدم .
    سلام علیکم وبلاگ خوبی دارید باید بیشتر کار شود. در rasadkhaneh.blog (‌رصد خانه )لینک شدید لطفا  وبلاگ دوستان را لینک کنید.

    راستی یه کم از تجارب تربیتیت بگو! از مدرسه و گروه پنج و مشهدا و ....

    نیازمندیم!

  • مصطفی مطلبی
  • سلام. مطلب جالبیه و قابل استفاده
    با سلام و خسته نباشید
    بسیار عالی بود
    متشکرم
    سلام
    خیلی ممنون متشکرم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی